Racerapport deltävling 1, Karlskoga

/, Resultat/Racerapport deltävling 1, Karlskoga

Racerapport deltävling 1, Karlskoga

Pulsen slår, hjärtat rusar, hjärnan känns helt svajjig, årets första deltävling i Drift RM står på schemat denna dag (18 maj). Banan för dagen är den anrika Gelleråsen, Karlskoga. Jag har inte själv kört på denna bana, så man var lite extra nyfiken på hur banan skulle vara då den var lite ombyggd med en smalare sträcka som vi skulle använda till första kurvan. Strax innan den kurvan så var det ett gupp i banan som såg ut att kunna skapa problem om man hade för hög fart.

Träningen gick skapligt, snurra någon gång, körde av lite lätt ett par gånger, men banan var svår att få bra flyt på, så mina nerver blev lite svettiga inför kvalreporna. Men ett bekymmer med slavcylindern till kopplingen gjorde att den ibland inte släppte och kunde då helt plötsligt koppla ur helt och inte driva, detta gjorde att körningen blev svår och man fick ”lura” kopplingen så gick det.

Banan passade inte mig alls och jag hade problem att få körningen att stämma överhuvudtaget, nu hade vi då lite bekymmer med kopplingen också. Så det hade såklart också effekter på min körning. Dags för kval och jag tyckte att körningen gick dåligt, fick inte till körningen som jag ville. Men vi gick vidare och det är det som gäller, nu är det bara att ladda om till elimineringen. Men först dags för presentationen, hoppar in i bilen och den STARTAR inte! bara sådär så har bilen bestämt sig att börja krångla. Det visar sig att bränslepump hade gett upp, bilen hoppade igång och gick bra efter det snabba bytet.

Dags för eliminering, här hade vi en sak som jag inte riktigt tycker var bra. Värmningen av däcken gjordes en bra bit ifrån själva startplattan, så efter att du hade värmt upp däcken så tog det en skaplig stund innan du faktiskt stod vid starten. Här hade jag gärna haft uppvärmningen lite närmare. Blev tillsagd i depån att det var bråttom till lineup, så vi bytte däck och tankade. Väl ute vid lineupen så visar det sig att ProInt ska köra först, detta gör att vi får vänta runt 1 timme ute vid starten. Detta var inte bra och istället för att jag kunde vila i depån så fick man nu alltså sitta och svettas i bilen med nerver som redan var utanför, och adrenalinet rann ur öronen.

Så efter en evighet i bilen där man hade hunnit bli brutalt varm, svettig och allmänt sliten, vann mina körningar och tog mig vidare i stegen, min resa tog slut när jag körde mot Jonathan Borgström för tredje plats. Borgström vann och blev trea, jag blev fyra. Ett godkänt resultat på den första tävlingen, på en banan som inte passade mig, och med tanke på de bekymmer vi hade med slavcylindern.

Resultat: 4:a på den första tävlingen, är trots de problem vi hade med kopplingen nöjd med resultatet.

Nu är det dags att undersöka problemen med slavcylindern.

//Erik

By |2014-12-12T16:00:11+00:00maj 19th, 2014|Nyheter, Resultat|0 Comments

Leave A Comment